Rejsuj.pl jest społecznością skupiającą żeglarzy. Zapoznaj się z doświadczeniem żeglarskim swoich znajomych, obejrzyj zdjęcia i wideo z rejsów.
Rejsuj.pl to także największa multimedialna baza danych o jachtach.
Zaplanuj z Rejsuj.pl kolejny sezon i umów się na rejs ze znajomymi!

Twoja przeglądarka jest bardzo stara i wymaga uaktualnienia!


Załoga portalu Rejsuj.pl rekomenduje aktualizację Internet Explorera do najnowszej wersji.
s/y mantra Ania
Ocena:
Typ jachtu mantra28
Port macierzysty Szczecin
Materiał Laminat
Właściciel Andrzej Armiński
Armator Andrzej Armiński
Rok budowy 2005 r.
Długość 8.5 m
Szerokość 2.7 m
Zanurzenie 1.65 m
Powierzchnia żagli 60 m2
Wyporność 3.5 t
Liczba koi 6
Silnik Yanmar 2YM15C
Wyświetleń profilu: 4445
KONCEPCJA JACHTU MANTRA 28.5:

  • Jeśli w pełni wykorzystać ten limit długości, to we wnętrzu jachtu można zmieścić wygodną przestrzeń życiową dla sześciu dorosłych osób.
  • Jacht wypornościowy, o większej bezwładności porusza się na morzu łagodniej, dzięki czemu jest wygodniejszy w żegludze turystycznej.
  • Uzyskuje większą cześć stateczności dzięki swej masie, pozwalając zmniejszyć szerokość jachtu do drogowego limitu 2.75 m.
  • Tak wąski, a więc lekki pokład można podnieść wyżej zwiększając wysokość kabinie.


PARAMETRY:

  • Długość całkowita (LOA): 8.50 m -aby w pełni wykorzystać przepisowy limit mniejszego wyposażenia
  • Długość linii wodnej (LWL): 7.75 m - w żegludze bardzo się wydłuża zwiększając smukłość kadłuba
  • Szerokość maksymalna (BMAX): 2.70 m - aby nie przekroczyć limitu szerokości na drogach
  • Zanurzenie (DHK0):  0.90 m / 1.65 m - balasty zarówno na morze jak i na wody śródlądowe
  • Wolna burta (FB) 0.95 m - zwiększa wysokość wnętrza bez zmniejszania stateczności
  • Wyporność (DSPM): 3330 kg - mieści się w średniej klasie jachtów wypornościowych tej długości
  • Moment prostujący (RM): 61.8 kgm/deg -  bardzo duża stateczność gwarantuje prędkość, bezpieczeństwo i wygodę


HYDRODYNAMIKA


Kształt kadłuba, wąski, smukły, z wysokimi, niemal pionowymi burtami, ze stromą dziobnicą i szeroką, pełnotliwą rufą, został zaprojektowany w dążeniu do obniżenia oporu tej wypornościowej jednostki. Linie teoretyczne zostały tak ukształtowane, że podobnie jak na jachtach startujących w Pucharze Ameryki, opór kadłuba maleje w początkowym zakresie kątów przechyłu. W połączeniu z małym oporem falowym, pozwala to jachtowi osiągać znakomite prędkości.


AERODYNAMIKA

Do kadłuba o dużym potencjale prędkości został dobrany plan ożaglowania zapewniający wystarczającą siłę ciągu. Proporcje wymiarów i podział powierzchni żagli zapewniają dobre osiągi w szerokim zakresie prędkości i kierunku wiatru. Formuły pomiarowe, takie jak IMS, mając na uwadze bezpieczeństwo i zachęcając do wykorzystywania tych samych jachtów zarówno do regat jak i do rekreacji przeciwstawiają się tworzeniu ekstremalnych takielunków. W tym zakresie, granica pomiędzy jachtami przeznaczonymi do turystyki i regat jest zatarta. Dotyczy to również jachtu mantra 8.5.


PARAMETRY TAKIELUNKU


  • Wysokość grotżagla (P): 11.50 m
  • Podstawa grotżagla (E): 4.35 m
  • Wysokość trójkąta przedniego (I): 10.30 m
  • Podstawa trójkąta przedniegoe (J): 2.85 m
  • Pomiarowa powierzchnia ożaglowania: 39 m2
  • Powierzchnia grotżagla: 28.4 m2
  • Powierzchnia foka: 16.5 m2
  • Powierzchnia spinakera symetrycznego: 49.5 m2


OBSŁUGA


Prostota obsługi była nadrzędnym celem przy projektowaniu pokładu. Jacht mantra 8.5 można łatwo obsłużyć niezależnie od tego, czy na pokładzie jest jedna osoba czy sześć. Wygoda pracy przyczynia się do tego, że załoga chętniej trymuje żagle i lepiej prowadzi jacht.

Prosty system refowania pełnolistwowego grota pozwala załodze redukować powierzchnię ożaglowania bez opuszczania kokpitu.

Fok jest zwijany za pomocą rolfoka z bębnem schowanym pod pokładem. Ten niewielki żagiel jest używany przy prędkości wiatru od zera do ok. 30 węzłów. W normalnej żegludze nie zmieniania się foka, co eliminuje ciężką i potencjalnie niebezpieczną pracę na dziobie.

Główne regulacje grotżagla: szot, wózek grota i achtersztag mogą być trymowane przez osobę siedzącą za sternikiem i nie zasłaniającą mu widoku do przodu.

Dzięki unikalnemu ukształtowaniu siedzeń kokpitu sternik może siedzieć wygodnie zarówno w kokpicie jak i na półpokładzie.

Ponieważ jacht ma tylko dwa kabestany umieszczone na pokładówce, trymer foka ma łatwy dostęp do fałów i wszystkich lin regulacyjnych.

Kokpit ma wygodne oparcia boczne, pozbawione jakichkolwiek knag, kabestanów i innych przeszkadzających okuć.

 

KONSTRUKCJA

Kadłub i pokład są zbudowane z przekładkowego laminatu poliestrowo-szklanego o rdzeniu z balsy, wzmocnionego zbrojeniem jednokierunkowym w miejscach zwiększonych naprężeń. Do laminowania pierwszych warstw zbrojenia zastosowano mocniejszą i odporną na osmozę żywicę izoftalową. Przekładkowe bury są wolne od usztywnień. Laminat dna jest masywny i usztywniony modułem wewnętrznym. Wklejony do kadłuba moduł wewnętrzny spełnia zarówno rolę funkcjonalną, jak i konstrukcyjną.

 

PŁETWA BALASTOWA

Stalowa płetwa balastowa z bublem ołowianym o masie 1000 kg daje zanurzenie 1.65 m. Szeroki kołnierz górny płetwy jest sztywno połączony z kadłubem za pomocą dziewięciu bolców balastowych o średnicy 20 mm. Na wody śródlądowe przewidziano balast o zanurzeniu 0.90 m.

 

URZĄDZENIA STEROWE

Laminatowe poszycie płetwy sterowej jest zbrojone jednokierunkowym szkłem i zlaminowane z nierdzewnym trzonem sterowym o zmiennej średnicy. Łożyska ślizgowe trzonu sterowego umieszczono w wodoszczelnym kokerze. Głowica trzonu sterowego jest przegubowo połączona z nierdzewnym rumplem, który po złożeniu nie zajmuje cennego miejsca w kokpicie. Aby można było sterować z półpokładu, dodano przedłużacz rumpla.

 

KOKPIT

Na końcu wygodnych siedzeń kokpitowych biegnie szyna szotów grota z regulowanym wózkiem. Pod nią, na tylnych ściankach siedzeń zamontowano świetlik Lewmar do kabiny rufowej (LB) i pompę zęzową (PB). Umieszczone na nadbudówce dwa kabestany 40ST z knagami, organizator pokładowy i dwa potrójne stopery linowe wraz z trzema knagami szczękowymi służą do obsługi wszystkich lin takielunku ruchomego, w tym szotów foka, fałów, brasów spinakera, topenant i obciągaczy. Kompas znajduje się na tylnej ściance pokładówki. Gdy jacht się przechyli sternik i trymer grota mogą się zaprzeć o teakowe podnóżki. Otwarty od rufy kokpit ułatwia komunikację z lądem, a w połączeniu ze stopniem na pawęży zapewnia wygodny dostęp do wody. Podwójny, łatwo demontowany reling na rufie zabezpiecza przed wypadnięciem za burtę.

 

LUKI KOKPITOWE

Zejściówka ma laminatowy luk suwany na aluminiowych szynach i poliwęglanowy szyber z zamkiem. Pokrywa zejściówki nie wystaje powyżej dachu pokładówki zapewniając jachtowi harmonijną linię. W kokpicie są cztery schowki: wielka bakista pod prawoburtowym siedzeniem, achterpik dostępny przez dwa luki pokładowe i z kabiny rufowej przez drzwi w grodzi oraz dwa wentylowane schowki burtowe w rufowej części kokpitu, z których jeden jest wykorzystywany jako pomieszczenie na butle gazowe. Wszystkie okucia luków laminatowych wykonane są ze stali nierdzewnej.

 

OSPRZĘT POKŁADOWY

Kosz dziobowy, dwa półkosze rufowe i sześć stójek służą do rozpięcia stalowej linki sztrormrelingu. Pokład otoczony jest teakowymi listwami nadburcia. Do cumowania służą cztery nierdzewne knagi. Szyny szotów foka wraz z pełzaczami umieszczone są na dachu pokładówki. Laminatowy luk kotwiczny na dziobie zapewnia dostęp do samoodpływowej komory kotwicznej jak i do schowanego pod pokładem bębna rolfoka. Luk dziobowy okrągły Lewmar 18" i sześć otwieranych okien Lewmar Size 20 zapewnia dobrą wentylację i oświetlenie wnętrza jachtu.

 

TAKIELUNEK

Maszt aluminiowy taperowany Sparcraft, stojący na pokładzie, ma dwie pary odchylonych do tyłu salingów. Takielunek stały z lin strunowych o średnicy 6 mm składa się ze sztagu z rolfokiem, którego bęben ukryty jest pod pokładem, want oraz regulowanego talią achtersztagu ze spectry. W maszcie biegnie pięć fałów: dwa grota w tym jeden zapasowy, dwa foka, z których jeden pełni rolę topenanty spinakerbomu i jeden fał spinakera. Bom spoczywa na dirkach ułatwiając refowanie. Jacht jest standardowo wyposażony w pełnolistwowy grotżagiel i fok. Takielunek ruchomy składa się z lin o średnicy 10, 8 i 6 mm.

 

WNĘTRZE

Wysokość wnętrza mantry 8.5 osiąga 1.92 m - wysokość niespotykaną na jachtach tej wielkości. Bogata stolarka wnętrza wykonana jest z jasnego drewna o ciepłym kolorze. Miękkie, zaokrąglone kształty i krawędzie służą wygodzie i bezpieczeństwu. Do wnętrza wchodzi się po laminatowej skrzyni silnika ze stopniami z prążkowanej sklejki.

W salonie dominuje olbrzymia kanapa w kształcie litery U o wysokich oparciach z grubymi, miękkimi materacami. Duży stół ma prawą część składaną, aby ułatwić komunikację do kabiny dziobowej. Na burtach znajdują się schowki o zaokrąglonych drzwiczkach i jaskółki.

Ergonomiczna kuchnia z dużą powierzchnią blatu do pracy ma dwupalnikową kuchenkę, nierdzewny zlewozmywak o średnicy aż 47 cm, szufladę na sztućce i dużą liczbę schowków i półeczek.

Na prawej burcie znajduje się stół nawigacyjny o wielkości połowy mapy Admiralicji.

W kabinie rufowej jest olbrzymia dwuosobowa koja wraz z szafką ubraniową i schowkami.

Dwumetrowa koja dziobowa jest zaopatrzona w szafki i jaskółki. Od salonu odgradza ją gródź z owalnym otworem i zasłonkami.

Wysokość w przestronnej łazience wynosi 1.80 m. Na wyposażenie składają się ręczna toaleta, umywalka, prysznic, szafa na sztormiaki oraz duża liczba schowków. Toaleta zaopatrzona jest w zawór trójdrożny, plastikowy zbiornik fekaliów pod dnem bakisty rufowej i elektryczną pompę opróżniającą zbiornik.

 

SILNIK WRAZ Z OSPRZĘTEM

Silnik napędowy YANMAR 1GM10 albo VOLVO PENTA 2010 z przekładnią S-drive i składaną śrubą napędową. Tablica kontrolna silnika znajduje się we wnętrzu jachtu pod zejściówką a manetka na prawoburtowej ściance kokpitowej. Wyizolowane akustycznie pomieszczenie silnika i jest dostępne z każdej strony. Zęza silnika jest oddzielona od pozostałej części kadłuba zgodnie z wymogami dyrektywy CE. Instalacja paliwowa składa się z plastikowego zbiornika o pojemności 65 dm3 umieszczonego pod dnem bakisty kokpitowej, wlewu i odpowietrzenia, filtra paliwa z odstojnikiem oraz atestowanych przewodów paliwowych.

 

INSTALACJA WODY SŁODKIEJ

Dwa integralne zbiorniki wody słodkiej o pojemności 80 dm3 każdy są zakonserwowane farbą epoksydową z atestem spożywczym. Elektryczna pompa wody słodkiej zasila instalację ciśnieniową doprowadzającą wodę do nierdzewnego zlewozmywaka w kambuzie, kranu i prysznica w łazience oraz prysznica na rufie jachtu.

 

INSTALACJE ZĘZOWE

Pompa zęzowa elektryczna z automatem pływakowym. Pompa zęzowa ręczna obsługiwana z kokpitu, przy zamkniętych wszystkich otworach pokładowych.

 

INSTALACJA GAZOWA

Instalacja gazowa jest zgodna z wymogami dyrektywy i CE składa się z dwupalnikowej kuchenki gazowej połączonej przewodem gazowym z butlą gazową umieszczoną w wentylowanym schowku w rufowej części kokpitu.

 

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Energii elektrycznej dostarczają dwa akumulatory 12V o pojemności 75 Ah każdy (jeden dla rozruchu silnika, drugi ogólnego użytku). Tablica rozdzielcza z wyłącznikami, bezpiecznikami i wskaźnikami znajduje się nad silnikiem napędowym, obok tablicy kontrolnej silnika. Oświetlenie nawigacyjne składa się z dwusektorowej latarni dziobowej i topowej latarni kotwicznej. Wewnątrz jachtu są lampki halogenowe i jarzeniowe w kabinach, salonie, kuchni, łazience i nad stołem nawigacyjnym, a nawet w pomieszczeniu silnika. Jacht ma trzy pompy elektryczne: wody słodkiej, zęzową i ściekową. Instalację 240V stanowi prostownik do ładowania akumulatorów i gniazdo pokładowe oraz odpowiednie zabezpieczenia.


MANTRA 28 W WERSJI OCEANICZNEJ (SPECJALNIE PRZYGOTOWANA NA POTRZEBY REJSÓW DOOKOŁA ŚWIATA)


Oto główne zmiany, w stosunku do jachtów seryjnych:
  • Wzmocniono konstrukcję laminatowego kadłuba i pokładu.
  • Powiększono średnica trzonu sterowego.
  • Wlaminowano w poszycie denne miedzianą siatkę służąca jako uziemienie radia SSB.
  • Zmieniono układ wnętrza pozostawiając tylko cztery miejsca do spania, powiększając stół nawigacyjny i schowki.
  • Powiększono integralne zbiorniki na wodę i paliwo.
  • Zainstalowano najnowszy dwucylindrowy model silnika Yanmar 2YM15C z przekładnią s-drive i składaną śrubą.
  • Wzmocniono takielunek, poprzez zwiększenie profilu masztowego, wydłużenie salingów i przeniesienie powięzi wantowych na burty.
  • Dodano sporo wyposażenia, w tym odsalarkę, komputer, radio SSB z modemem do przesyłania e-maili, telefon satelitarny, tratwę ratunkową we własnym schowku na paweży, bukszpryt z kluzą kotwiczną, elektryczną windę kotwiczną, dodatkowe światła nawigacyjne, sprzęt ratunkowy i sygnalizacyjny, itd.
  • Wyposażenie pokładu, poza dodaniem demontowanej osłony dla sternika i przesunięciem stoperów fałowych, nie zastało zmienione, ponieważ pokład w wersji standardowej już był przystosowany do obsługi przez jedną osobę.
  • W czasie budowy dwóch nowych jachtów do rejsu dookoła świata Andrzej Armiński udostępnił żeglarkom jachty do treningów i testów. Mantra 28 "Siesta" pływała we Włoszech i Chorwacji a mantra 7000 "Safari" uczestniczyła w cyklu regat Euroligii w klasie ORC Sportboat (North Sails Cup na Jeziorze Bodeńskim, Blu Rimini we Włoszech, Travemunder Woche w Niemczech).

Wideo jachtu

Brak wideo.

Rejsy tym jachtem

majówka na mantrze
02.05.2011 - 16.05.2011
Jachtem przez Pacyfik
07.04.2010 - 26.12.2010
Samotny rejs dookoła świata
27.04.2008 - 20.04.2009
Zobacz ofertę rejsów na sezon
01
Gru
2024
Kryptowaluty
Kategoria: inne
Wrocław
15
Lis
2025
Labrador
Kategoria: szanty
Warszawa